Internationale Vrouwendag.

Op 8 maart wordt wereldwijd Internationale Vrouwendag gevierd. Emily had een paar weken geleden voorgesteld om daar ook in ConCafé aandacht aan te geven en een vrouwenbijeenkomst te organiseren. Voor de vrouwenbijeenkomst zou iedere bezoekster van ConCafé worden uitgenodigd. In de voorgaande weken hebben er flyers op de counter gelegen en zijn de bezoeksters persoonlijk aangemoedigd om het vooral niet te missen. We hadden geen idee hoeveel vrouwen er uiteindelijk aan de uitnodiging gehoor zouden geven. Sommige vrouwen zeiden weliswaar dat ze zeker zouden komen maar dat is hier geen garantie voor daadwerkelijk verschijnen. Emily had een aantrekkelijk programma samengesteld. Om 17.00 uur begon zij met een lezing over innerlijke en uiterlijke schoonheid en daarnaast stond zij stil bij het belang van gezond zelfbewustzijn. De lezing werd gevolgd door tips op het gebied van haarstijl en huidverzorging, geïllustreerd met demonstraties. Iemand met een eigen salon uit de gemeente van Krystal was bereid om, samen met twee van haar medewerkers, het haar van de vrouwen te stylen. En er was een manicure om de nagels van een leuk kleurtje te voorzien. De aandacht en zorg van deze professionals leverde heel wat opgetogen en soms verraste gezichten op. Tegelijkertijd genoten de gasten van een saladebuffet met als dessert een heuse chocolade fontein met een grote schaal aardbeien. Aan het einde van de avond kreeg iedere vrouw een goodie bag mee. Uiteindelijk mochten we zo’n 25 vrouwen begroeten en met dat aantal waren we erg blij. Er is het voornemen om in de toekomst vaker iets te organiseren voor een specifieke doelgroep.

Donaties voor ConCafé

Bij het woord donatie denk je natuurlijk al gauw aan geldelijke ondersteuning. Maar daar gaat dit stukje niet over. Lees je regelmatige de nieuwsbrief dan weet je dat de bezoekers van ConCafé niet hoeven te betalen voor hun koffie/thee met eventueel iets erbij.* Toast, heel geliefd bij de jonge bezoekers, of de ook door ons zeer gewaardeerde lokale lekkernij Pasteis da Nata en nog zoveel meer. Maar het moet er allemaal wel zijn. Nog niet zo lang geleden werd in de behoefte aan broodjes, hartig en zoet, voorzien door inkoop en zelf bakken. Dat zelf bakken vergde echter veel tijd, tijd die hoe dan ook ten koste ging van waar het in ConCafé ook om gaat, het contact met bezoekers. Gelukkig is daar een oplossing voor gekomen via een organisatie met de naam Alba.

Wat is het heerlijk om bij een ook in Nederland bekende supermarkt (onze schoondochter Daphne werkt ervoor ;)) langs te rijden en gratis een doos (of meerdere) gevuld met broodjes en allerlei andere heerlijkheden op te halen. De hele dag vullen we de schalen daaruit en kunnen we onze bezoekers een aantrekkelijk en gevarieerd aanbod bieden. Zeggen we dus tegen elkaar dat we de donaties moeten ophalen dan gaat het dus hierover. En wat zijn we dankbaar voor deze supermarkt. Zelf bakken doen we ook nog en graag. Nederlandse boterkoek en appelbollen maar ook heel veel Amerikaanse chocoladekoekjes!

*In ConCafé staat een donatie-bus waar bezoekers een bijdrage in kunnen doen en velen doen dat ook. Maar het hoeft niet. ConCafé kan dan ook niet bestaan zonder giften. Vooral kerken en personen in de USA ondersteunen Krystal en haar werk. Het Portugese district draagt bij door de ruimte beschikbaar te stellen.

Komen er vragen n.a.v. onze stukjes en die beantwoorden we graag. Overigens nemen wij enige afstand van de titel “huishoudelijk bedreven :).”

Contact met de mensen: dat gaat best goed ondanks het feit dat ons Portugees zich beperkt tot de standaard begroetingen, bedanken, de vraag hoe het met iemand gaat en vertellen dat wij geen Portugees spreken. Toch is er wel wat bijgeschaafd want we hebben in deze weken geleerd te begrijpen wat iemand besteld en alle namen die daarbij horen. Rob spreekt Frans met een vaste bezoekster die in Frankrijk heeft gewoond. Er zijn bezoekers die Engels (of een beetje) spreken. En wij worden aangemoedigd om Engels met de jongeren te spreken. Niet iedere jongere durft dat overigens. In winkels en dergelijken komen we er eigenlijk altijd wel uit. En voor een gesprek of tijdens de huiswerk ondersteuning gebruiken we Google translate.

Arme buurt: echt arm kun je de buurt niet noemen want er wonen ook mensen die zich goed kunnen redden. Er is echter wel sprake van een hoog aantal eenoudergezinnen, ouderen en mensen met verslavingen. En daarmee is vaak het inkomen lager. De inkomens liggen hier sowieso een stuk lager terwijl de kosten voor levensonderhoud en huisvesting vergelijkbaar zijn met die in Nederland en de energie kosten gigantisch hoog zijn. Hoe houden ze het hoofd boven water? Door extraatjes in natura. In de donatiedoos zitten bijvoorbeeld altijd wel een paar hele broden en die delen we uit. In ConCafé weten ze wie daar behoefte aan heeft. En sommige kinderen komen in ConCafé eten en drinken.

Zo, dat was het voor deze week.

Adeus