Koud in Lissabon

Ria bij de open haard

Bij het haardvuur

Inderdaad, koud in Lissabon! We hebben er natuurlijk rekening mee gehouden dat het ook hier winter is, maar dat we het af en toe echt koud zouden hebben zeker niet. De winterjassen zijn mee maar om die eveneens binnenshuis te moeten dragen :). Toch lijkt dat weleens een goed idee want Portugezen bouwen wel centrale verwarming in hun huizen maar gebruiken die niet. De reden is de hoge prijs voor gas en het gemeente bestuur van Pedro da Cadeira heeft ook nog eens voor een dure energiemaatschappij gekozen. De burger heeft het maar mee te doen. Er is ons daarom verzocht om de centrale verwarming zo weinig mogelijk maar liefst helemaal niet te gebruiken. En omdat het met name ’s nachts best fris kan zijn en het niet elke dag zonnig is, is het binnenshuis koud. Portugezen verwarmen hun huis alternatief, met een haard, gestookt op hout en ons logeerhuis heeft er twee. Eén beneden in het souterraindeel en één in de huiskamer. De haard in de huiskamer heeft een ventilator die de warmte in het trappenhuis een beetje moet verspreiden maar helaas is dat niet altijd voldoende. Achter dit soort bijzonderheden kom je dus wanneer je ergens een poosje woont :). Inmiddels kunnen we allebei een mooi vuur bouwen en gaande houden. Maat toch breekt hopelijk de lente in maart volop door.

De vrijwilligers van ConCafé

Flavio aan het bakken in Concafé

Flavio

ConCafé kan niet bestaan zonder vrijwilligers. Wanneer er onvoldoende mensen bereid zijn om tijdens de openingsuren aanwezig te zijn is Concafé dicht. Er zijn helaas te weinig vrijwilligers om dagelijks open te kunnen zijn. Daarom is nog niet zolang geleden besloten om de openingstijden aan te passen, tot verdriet van de bezoekers. Wie zijn nu die vrijwilligers? Krystal is de drijvende kracht achter ConCafé. Zij volgt hiermee haar roeping, ondersteund door een eigen achterban. Tot vorige week woensdag is Krystal nog bijgestaan door Flavio. Flavio en zijn vrouw Carla vertrekken echter deze week naar Groot Brittannië en daarmee verliest ConCafé een belangrijke steunpilaar. Gelukkig is het predikantenechtpaar Danilo en Emily, met hun twee jonge kinderen ongeveer een maand geleden met hun werk in de omgeving van Lissabon begonnen.

Zij zullen in belangrijke mate ConCafé gaan ondersteunen. Daarnaast is er Rafaela, een van oorsprong Angolese 18 jarige die graag in ConCafé is en bijspringt voor zover haar studie dat toelaat. Rafaela heb ik (Ria) afgelopen zaterdag het bakken van een Hollandse boterkoek geleerd. Cinda (USA) helpt op woensdagmiddag, Chris en Linda (GB), komen soms op een zaterdagmiddag maar voornamelijk om met bezoekers in gesprek. Zij zijn lid van een ander kerkgenootschap in Lissabon. Sinds het vertrek van Flavio starten we nu elke openingsdag met z’n drietjes. Het is maar net aan. Danilo en Emily zullen zich mede gaan richten op het uitbreiden van het vrijwilligersnetwerk. Wat zou het mooi zijn wanneer meer mensen (vooral uit de nabije gemeenten) zich hiervoor willen inzetten. ConCafé voorziet echt in een behoefte.

creativiteit van Ria Kegel

Creabea van Ria

Zijn we begonnen aandacht te geven aan de 40 dagen tijd. Daarom zijn alle tierlantijntjes voorlopig uit het interieur van ConCafé verwijderd; kan Ria iets doen met creativiteit; houdt het repareer-werk voor Rob nog wel even aan; zien we dat het schema op de deur van ConCafé voor de zondagse kleine bijeenkomsten belangstelling geniet; was er vanmiddag een prachtige regenboog te zien zonder dat de zon scheen en het ook niet regende; zijn we blij met de foto’s van kinderen en kleinkinderen op de koelkast.

Adeus!